در حال بارگذاری ...
دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی پای اجراها نشست

اتابک نادری: تنوع آثار در استقبال عمومی نمایش‌ها موثر است

اتابک نادری، دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی می‌گوید اجرای عمومی برخی نمایش‌های این دوره که در اراک، تهران، رشت و ساری شروع شده با تنوع نمایش‌ها و استقبال مخاطب چشمگیر بوده است‌.

به گزارش ایران‌تئاتر، اجراهای عموم نمایش‌های صحنه‌ای هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از 5 اردیبهشت؛ به صورت غیر متمرکز در اراک، تهران، رشت و ساری، شهرهای محل تولید آثار آغاز شده است. اتابک نادری دبیر این دوره از جشنواره با حضور در سالن‌های نمایش تهران از نزدیک در روند اجرای عموم آثار قرار گرفت. نادری، در نخستین روز اجراها  به تماشای نمایش‌های «آبی‌گونه» نوشته و کار کاوه مهدوی و «کان لم یکن» نوشته و کار سیدعلی موسویان در سالن سایه تئاتر شهر نشست و 9 اردیبهشت نمایش «یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و کارگردانی میثم نویریان را در تماشاخانه مهر حوزه هنری دید.

اتابک نادری درآغاز این اجراها با بیان اینکه آثاری که در این دوره انتخاب شده از تنوع چشمگیری برخوردار هستند، گفت: «در همین سه کاری که دیده‌ام شاهد بودم که نمایش‌ها در فرم اجرایی و ساختاری متفاوت بوده و تا حد امکان از فضای کلیشه دور  مانده‌اند.

دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی افزود: «نمایش «آبی‌گونه» در قالب یک نمایش فرمی با  نگاهی به جامعه،  ورزش دوستان را با درونمایه فرهنگ رضوی مدنظر قرار داده است، و نمایش «کان لم یکن»  در یک فضای طنز نگاهی به معضلات اجتماعی روز دارد و جایگاه باورهای اعتقادی را گسترش داده است.»

به گفته او نمایش «یاخته»  در واقع اثری متفاوت با فرم اجرایی مدرن‌تر است و سعی در دوری از خرافه‌گری مشکلات خانواده‌های ایرانی را به شیرینی مطرح می‌کند.

نادری گفت:«در این دوره بنا به نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره و اهداف ترسیم شده، درصدد تحقق جذب بیشتر مخاطب به آثار و ارتباط‌گیری این قشر با مضامین نمایش‌های رضوی هستیم به نحوی که بتوانیم سلیقه‌های مختلف جامعه را نیز پاسخگو باشیم.»

او ادامه داد: «بر همین اساس گروه‌های نمایشی و هنرمندان در تولید آثار خود با طیف و نگاه‌های مختلفی به موضوع فرهنگ رضوی در بها داده‌اند و در راستای تحقق اهداف جشنواره به آن توجه کردند که جا دارد از تلاش همه گروه‌های نمایشی و مدیران استان‌ها تشکر کنم.»

دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی همچنین به  استقبال چشمگیر مردم و مخاطبان از اجراهای عموم نیز اشاره و بر اهمیت این مهم در راستای ترویج فرهنگ رضوی به‌واسطه ابزار هنر تئاتر تاکید کرد.

او با بیان اینکه استقبال مردمی در برخی موارد به حدی بالا است که با تمدید مهلت اجرا مواجه خواهیم بود، گفت: «برای مثال اجرای نمایش «دل لرزه»  نوشته سید علی موسویان به کارگردانی فاطمه  بایرام زاده که در تئاتر شهر تبریز در حال اجرا است به دلیل استقبال تماشاگران،  دو شب دیگر تمدید خواهد شد و خدا را شاکریم شعاری که در

دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی و بنیاد امام رضا(ع) مطرح کردیم  مبنی براینکه هنر رضوی خارج از فضاهای رقابتی تئاتر، فقط برای مردم تولید شود، محقق شده است.»

اتابک نادری در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که در دوره‌های بعدی جشنواره نیز روند اجرایی جشنواره‌ای غیر رقابتی، سالم و فراگیر را برای تولید بیشتر آثار فاخر رضوی برای مردم شاهد باشیم.

 




مطالب مرتبط

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

حمیدرضا افشار در غرفه انتشارات نمایش مطرح کرد

لزوم توجه به دراماتورژی نمایشنامه‌های ترجمه‌شده برای اجرا در ایران
حمیدرضا افشار در غرفه انتشارات نمایش مطرح کرد

لزوم توجه به دراماتورژی نمایشنامه‌های ترجمه‌شده برای اجرا در ایران

حمیدرضا افشار، بازیگر و کارگردان تئاتر با حضور در غرفه انتشارات نمایش ضمن قدردانی از تلاش این انتشارات، بر لزوم توجه به دراماتورژی نمایشنامه‌های ترجمه‌شده برای اجرا در ایران تاکید کرد.

|

نظرات کاربران