در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سیدحسین ساداتی: حمایت از نمایش‌های کمدی، یک برد فرهنگی است

سیدحسین ساداتی، داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقه‌مند است و این گونه نمایشی می‌تواند سالن‌های را پر کند، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، دومین طنزواره استانی میرما ۲۸ تا ۳۰ فروردین به میزبانی محمودآباد به دبیری حامد مربوط صادق برگزار شد.

سید حسین ساداتی در کنار محمد جونیان و شهرام نوشیر داوری این طنزواره را به عهده داشت، درباره ارزیابی کمی و کیفی خود از این رویداد گفت: «دومین طنزواره میرما از لحاظ کمی و میزان مشارکت و استقبال هنرمندان سطح خوبی داشت و این می‌تواند نویدبخش آینده‌ای‌ درخشان برای این جشنواره باشد؛ اما از لحاظ کیفی برخی آثار حاضر در جشنواره به نسبت کیفیت بهتری داشتند و متأسفانه تعداد کمی از آثار از شاکله و ساختار مناسب برای حضور در این رویداد استانی برخوردار نبودند که با توجه به اینکه این جشنواره در دومین سال برگزاری خود قرار دارد، حتماً در دوره‌های بعد این نقیصه هم مرتفع خواهد شد.»

دومین طنزواره میرما از لحاظ کمی و میزان مشارکت و استقبال هنرمندان سطح خوبی داشت

داور دومین طنزواره استانی میرما در مورد چالش‌ها و کمبودهای تئاتر کمدی در مازندران بیان داشت: «تئاتر کمدی در دنیا از پرمخاطب‌ترین انواع آثار نمایشی محسوب می‌شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست، ولی متأسفانه در استان مازندران و حتی کشور، تئاتر کمدی فاخر و بااصالت کم داریم. دلیل اصلی آن‌هم در وهله نخست، می‌تواند کمبود نویسنده متبحر در این حیطه باشد و در وهله دوم هم عدم شناخت کافی کارگردانان از مقوله نمایش کمدی است.»

ساداتی ادامه داد: «متأسفانه باور غلطی در میان کارگردانان و هنرمندان تئاتر استان مازندران شکل گرفته است که نمایش کمدی را جزو آثار فاخر نمی‌دانند.»

او افزود: «مازندران از نظر بازیگران طناز در سطح بالایی قرار دارد ولی متأسفانه از نظر کارگردانی و نویسندگی آثار کمدی باید نگاه ویژه‌تری به این موضوع بشود. هم هنرمندان و هم مسئولان باید بپذیرند که در شرایط کنونی آثار کمدی مخاطب بیش‌تری دارد و این ژانر از نمایش می‌تواند سالن‌های ما را پر کند و شور و نشاط اجتماعی ایجاد کند. حمایت از این نوع آثار بی‌شک می‌تواند یک برد فرهنگی محسوب شود.»

این کارشناس تئاتر و عضو شورای نظارت بر نمایش شهر ساری درباره نقاط ضعف و قوت این طنزواره گفت: «نقطه قوت آثار، صمیمیت بین هنرمندان و همچنین قدرت بالای طنازی بازیگران نمایش‌ها بود که کار را برای داوران در انتخاب بازیگران برتر سخت کرده بود و این پتانسیل بسیار خوبی است که برای سال‌های بعد با حمایت متولیان اتفاقات بهتری رخ بدهد و درباره نقطه‌ضعف آثار هم باید گفت که متأسفانه ضعف در متون نمایشی کاملاً مشهود بود.»

باور غلطی در میان هنرمندان شکل گرفته است که نمایش کمدی را جزو آثار فاخر نمی‌دانند

او همچنین با اشاره به اینکه نمایش کمدی به سواد کارگردانی نیاز دارد، ادامه داد: «بعضاً برخی نمایش‌ها از ایده‌های خوبی بهره‌مند بودند ولی مقوله پرداخت اثر به‌خوبی صورت نگرفته و کار درنهایت ابتر مانده بود. در بعضی نمایش‌ها هم متأسفانه نگاه کارگردانی ضعیف و هدایت به‌خوبی انجام نشده بود. تئاتر کمدی هم مانند سایر گونه‌های نمایشی به خلاقیت و سواد کارگردانی نیاز دارد و به این مقوله باید شناخت ذائقه مخاطب را نیز اضافه کرد.»

ساداتی در پایان توضیح داد: «برگزاری این جشنواره واقعاً حرکت بزرگی است که در صورت تداوم می‌تواند در سال‌های آینده به یک رویداد معتبر ملی تبدیل شود و نام محمودآباد و استان مازندران را در عرصه فرهنگ و هنر ایران بر سر زبان‌ها بیندازد. چیزی که استان ما واقعاً به آن نیاز دارد و از کمبود آن رنج می‌برد.»




مطالب مرتبط

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

نظرات کاربران