در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با پرهام خاکزاد کارگردان «بیرون پشت در»

تاثیر تئاتر باید در ذهن مخاطب باقی بماند

پرهام خاکزاد، کارگردان نمایش «بیرون پشت در» می‌گوید تئاتر علاوه بر توجه به سرگرمی باید ذهن مخاطب را درگیر کرد و تاثیری بر او باقی بگذارد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد ‌رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از 24 اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد. «بیرون پشت در» در اولین دوره جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز می‌میرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است. 

پرهام خاکزاد کارگردان «بیرون پشت در» گفت: «اصولا در گفت‌وگوهایی که کرده‌ام، همیشه گفته‌ام که علاقه‌ای ندارم تا درباره آثارم توضیح دهم. هنرمند باید با اثر هنری خود با مخاطبان و علاقه‌مندان حرف بزند. این مسئله ماهیت هنر است»

این هنرمند جوان که با گروهی جوان قرار است روی صحنه اجرا داشته باشد، درباره چالش‌های پیش رویش در مسیر تولید نمایش «بیرون پشت در» گفت: «همیشه سختی‌‌های زیادی پیش روی گروه‌های تئاتری جوان وجود دارد تا بتوانند کاری را روی صحنه ببرند. من خودم دانشجو هستم و می‌بینم دانشجوهای تئاتر و هنر گاهی از زندگی‌شان ناامید می‌شوند، چرا؟ چون برای یک دانشجو تولید یک اثر نمایشی حتی به‌نام اثری دانشجویی سخت است.»

او با اشاره به نبود حمایت‌های لازم از دانشجویان هنر به‌ویژه تئاتر به تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی اشاره کرد که این روزها با برگزاری‌اش می‌توانست امید را در این قشر زنده کند.
 
خاکزاد در ادامه گفت: «من همیشه سعی کرده‌ام که به صورت مستقل به فعالیت‌های خود در تئاتر ادامه دهم؛ این را هم بگویم که خیلی‌ها به من گفتند چرا تئاتر کار می‌کنی یا در جشنواره شرکت کردی؛ اما معتقدم جشنواره‌ها فرصتی را برای عرضه و دیده شدن آثار فراهم می‌کنند که در ادامه این امر تئاتر رونق می‌گیرد و از برنامه‌های ویژه در زندگی مردم می‌شود.»

این هنرمند جوان تئاتری در صحبت‌های خود از پیگیری برگزاری مجدد جشنواره تئاتر دانشگاهی خبر داد که عملا حدود سه سال است نتوانسته جواب سوالش بابت تعطیلی این جشنواره را بگیرد.

خاکزاد در این باره گفت: «جشنواره تئاتر دانشگاهی مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور بود که بقای انرژی آینده تئاتر را رقم می‌زد و کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کردند، بعدها تبدیل به خروجی‌ها و آرتیست‌های خوبی شدند.»

او ادامه داد: «البته باید بگویم که خوشحالم که در بخش دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم و همراه با گروه همدل‌مان جایزه ویژه این بخش را گرفتیم ولی مطالبه اصلی‌مان را هم که راه‌اندازی و برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی است، فراموش نمی‌کنیم.»

این کارگردان تئاتر گفت: «در تئاتر علاوه بر توجه به سرگرمی، باید بتوانیم ذهن مخاطب را درگیر کنیم و تاثیری بر او باقی بگذاریم. ما همه تلاش‌مان را کرده‌ایم تا این اتفاق را برای مخاطبان‌مان رقم بزنیم؛ چون به کاری که می‌کنیم ایمان داریم.»

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

چراغ جشنواره‌ تئاتر دانشگاهی همچنان خاموش است

چراغ جشنواره‌ تئاتر دانشگاهی همچنان خاموش است

حالا دیگر چندمین سالی است که دانشجویان تئاتر جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی را حس می‌کنند؛ جشنواره‌ای که زمانی نه‌تنها برای جامعه دانشگاهی که حتی برای بدنه حرفه‌ای تئاتر کشور هم اتفاقی ویژه بود.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین
با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» و برنامه‌های فرهنگی در این شهر در حال برگزاری است.

|

نظرات کاربران