در حال بارگذاری ...

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان ازجمله آثاری بودند که از همان نخستین روزهای سال جدید روی صحنه تالارهای نمایشی و فرهنگسراها میزبان تماشاگران شدند و ساعاتی پر از خاطره را در ذهن آن‌ها ثبت کردند.

دراین میان تعدادی از این نمایش‌ها به روند اجرای خود از سال گذشته تا کنون ادامه داده و تعدادی دیگر از تولیدات جدید ویژه کودکان و نوجوانان به شمار می‌آیند که با موضوعات متنوع و در شیوه‌های اجرایی مختلف روی صحنه رفتند و یا به‌زودی روی صحنه خواهند رفت.

این گزارش معرفی کوتاهی است از هنرنمایی فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان که تلاش دارند علاوه بر ایجاد اوقاتی خوش را برای تماشاگران پرشور، خلاق و دوست‌داشتنی‌شان توجه به فرهنگ و هنر را در این گروه سنی نهادینه کنند.

«آکادمی پرندگان» و میزبانی از مخاطبان بالای چهار سال

«آکادمی پرندگان»، به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی، نمایشی شاد و مفرح با همراهی موسیقی است که پیش از این نیز اجرا شده و این بار از بیست‌ودوم فرودین تا بیست‌ودوم اردیبهشت ساعت 18:15 در تالار هنر میزبان کودکان بالای چهار سال و نوجوانان است.

تاثیر فضای مجازی و تکنولوژی در زندگی کودکان و نوجوانان

«هوش پشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی سامان کرمی، نمایشی است که پیش از نوروز نیز در تالار هنر اجرا شد. این اثر به تاثیر فضای مجازی و تکنولوژی در زندگی کودکان و نوجوانان اشاره دارد.

دور دوم اجرای این نمایش از 15 تا 27 فروردین ساعت 19:45 در تالار هنر میزبان علاقه‌مندان است.

دو نمایش از یک کارگردان با محوریت داستان‌های ایرانی

«انگشتر اسرارآمیز» نوشته آتسا شاملو با کارگردانی میثم یوسفی از دوم اردیبهشت تا سوم خرداد، ساعت 19:45 در تالار هنر اجرا می‌شود.

تجربه جدید میثم یوسفی روایت اتفاقات شگفت‌انگیزی است که برای بهار در مسیر جنگل و جستجو برای چیدن یک سبد گل پامچال رخ می‌دهد.

یوسفی اما نمایش دیگری را نیز برای این گروه سنی آماده کرده است.برداشتی آزاد از قصه «هفت خوان» حکیم ابوالقاسم فردوسی، به همین نام با قلم آتسا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی از 19 فروردین تا 28 اردیبهشت در فرهنگسرای خانواده (شفق) ساعت 18:30 میزبان علاقه‌مندان است.

سارا و تصمیمی که همه را شگفت‌زده می‌کند

«استخوان ماهی جادویی» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی دیگر نمایش این روزهاست که در ادامه روند اجرای خود از سال 1402 در سالن‌های متفاوت روی صحنه رفت و در نخستین روزهای بهار و پس از پایان تعطیلات نوروزی از  پنجم تا سی‌ویکم فروردین 1403 در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مخاطبان را به تماشای انتخاب سارا نشانده است.

سارا در این نمایش با توجه به شرایط خانوادگی‌اش بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌گیرد و با استخوان ماهی جادویی که فرشته در اختیارش قرار می‌دهد، آرزویی می‌کند که حتی تماشاگران را متعجب می‌کند.

کنسرت موسیقی تئاتر کودکان «بامانی» با طراحی و آهنگسازی عبد آتشانی، اثری موسیقایی است که قرار است با همراهی همیشگی موسیقی و تئاتر روی صحنه  از 30 فروردین تا 7 اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان شود.

«هر روز نوروزه» با همراهی پیروز 1403

«هر روز نوروزه» نوشته و کارگردانی امیرحسین انصافی، هنرمند فعال و شناخته شده عرصه تئاتر کودک و نوجوان است که در ادامه تجربه‌های این هنرمند در زمینه نمایش ایرانی روایتگر حضور پیروز 1403 به نمایندگی عمو نوروز روی زمین می‌شود.

این نمایش از 13 اسفند 1402 تا 31 فروردین، ساعت 17 در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به صحنه می رود.

برداشتی از بهترین داستان‌های برتر جهان

استفاده از داستان‌های نو و قصه‌های کهن به دلیل جذابیت و محبوبیتی که در بین مخاطبان دارد، همواره منبع الهام هنرمندان در تمامی رشته‌های هنری به ویژه هنرمندان و تولیدکنندگان تئاتر کودک و نوجوان بوده و هست.

نمایش‌هایی چون «چمدان شگفت‌انگیز» با اشاره به داستان «موش و گربه»، «شازده کوچولو»، «پینوکیو» و «شنل قرمزی» از جمله این آثار محسوب می‌شوند.  

«چمدان شگفت‌انگیز» به نویسندگی و کارگردانی سینا نورایی نیز تنها برای یک تک اجرا در روز پنجشنبه 30 فروردین ساعت 17 در سالن شماره یک خانه نمایش دا میزبان مخاطبان خواهد بود.

این نمایش داستان هیجان‌انگیز موش و گربه را از زاویه نگاه نورایی به تماشا می‌گذارد.  

«شازده کوچولو»، داستان جذاب و شناخته شده‌ آنتوان دوسنت اگزوپری این بار با دراماتورژی و کارگردانی احمد تیموری از 26 دی تا 31 فروردین ساعت 16:30 در فرهنگسرای ابن سبنا اجرا می‌شود.

«پینوکیو» نوشته کارلو کلودی، داستان پسرکی چوبی که آرزو دارد به یک انسان واقعی تبدیل شود، این بار سوژه نمایشی برای داوود زارع شده است.

با این تفاوت که این کارگردان نمایشنامه‌ای متفاوت با محوریت شخصیت «پینوکیو» و با همین نام را از نوشته‌های سوآرنگو، نویسنده انگلیسی ترجمه و برای اجراخوانی آماده کرده است.

نمایشنامه‌ای که پینوکیو آن، عروسکی خوش قلب است که دروغ نمی‌گوید و پس از تبدیل شدن به یک پسر واقعی به شخصی مفید برای جامعه تبدیل می‌شود.

این اثر در روزهای هفتم، سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ساعت 16:30 در تالار هنر اجراخوانی خواهد شد.

«شنل قرمزی» نیز از داستان‌های نام آشنا در ادبیات است که مهرداد قرآن‌کیش بر اساس آن و با زاویه نگاه خود به نگارش نمایشنامه‌ای با گرته‌برداری از داستان اصلی پرداخته و از 22 فروردین تا 28 اردیبهشت ساعت 18:30 آن را برای کودکان در فرهنگسرای فردوس روی صحنه می‌برد.

«نگو نمیشه» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری از 22 فروردین تا 15 اردیبهشت ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس با به نمایش گذاشتن داستان موش بازیگوشی به نام نارنجی که در یک پیشامد دمش کنده شده و در تلاش است تا دم خود را بازگرداند، میزبان بچه‌هاست.

نمایش‌های کودکانه در تالارهای نمایشی فرهنگسراها 

نمایش «خانم قدا گول نخوریا» نوشته ماندانا عبقری با کارگردانی مشترک حسین خمسه و میثم میثاقی از 13 اسفند تا 13 اردیبهشت ساعت 17:30 در مجموعه فرهنگی شهید چمران اجرا می‌شود.

«پادرا و گنده‌ها» نوشته علیرضا دهقان است که ماندانا عبقری این بار در مقام کارگردان آن را از 22 فروردین تا 28 اردیبهشت، ساعت 19 در فرهنگسرای ابن‌سینا روی صحنه می‌برد. 

پادرا پسرکی کوچک است که تمام وقت مشغول بازی‌های کامپیوتری است و با خانواده و دوستانش وقت نمی‌گذراند. مادربزرگ او که زنی شاد و سرشار از انرژی است، تصمیم می‌گیرد شادی و خوشحالی را با بازی به خانه برگرداند. او گنده‌ها را برای بازی دعوت می‌کند. آن‌ها درخت افرا, چراغ راهنمایی و شیر آتش‌نشانی هستند و حالا زمانی است که باید تلاش کرد پادرا با تئاتر به زندگی معمول برگردد. 

«بره ناقلا» به نویسندگی و کارگردانی مجید علم بیگی از 27 فروردین تا 31 اردیبهشت در خانه موزه استاد انتظامی، ساعت 19 اجرا می‌شود.این بره ناقلا، تصمیم دارد تا با همراهی دوستش بره بلا به گردش برود و حالا باید منتظر اتفاقاتی باشد که پیش رویش خواهد بود.

هیولاهای ایرانی به کمک سالیوان می‌آیند

و اما «کارخانه هیولا» به نویسندگی و کارگردانی امین گلستانه دیگر اثری است که کودکان و نوجوانان می‌توانند از 25 فرودین تا 20 اردیبهشت در سالن بلک باکس شماره 2 ایران مال در ساعت 19 به تماشای آن بنشینند.

سالیوان این‌بار اشتباهی درِ اتاقی در ایران را باز می‌کند و این تازه شروع ماجرای تلاش هیولاهای باستانی ایرانی برای کمک به سالیوان است.

امید به اینکه نمایش‌های کودکان و نوجوانان در سال جدید بتوانند با رشد حداکثری از نظر کمی و کیفی بیش از پیش این گروه سنی را با خود همراه کنند و هر روز شاهد افزایش میزان مخاطبان در تالارهای نمایشی ویژه کودکان و نوجوانان باشیم. 

گزارش: نگار امیری




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین دوره جشنواره در شهر اردکان

داوران مسابقه تئاتر کودک جشنواره معرفی شدند
در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین دوره جشنواره در شهر اردکان

داوران مسابقه تئاتر کودک جشنواره معرفی شدند

مریم سعادت، بهرام شاه‌محمدلو، امید نیاز، حسین پیغمبری و سیروس همتی، نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر کودک بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران