در حال بارگذاری ...
امید دانشوران، کارگردان نمایش «1236»:

تلاش کرده‌ام اثری دغدغه‌مند را روی صحنه تئاتر بیاورم

امید دانشوران، نویسنده و کارگردان نمایش «دوازده سی و شش»، می‌گوید همه تلاشش را کرده است و می‌کند تا اثری دغدغه‌مند را در تئاتر شهر روی صحنه بیاورد.

به گزارش ایران تئاتر، امید دانشوران، نمایش «دوازده سی و شش» را اواخر اردیبهشت 1403 در تئاتر شهر روی صحنه خواهد آورد. 

این نویسنده، انتخاب موضوعی برای نوشتن نمایشنامه را، وابسته به حال و هوای خود، اطرافیان و دغدغه‌های زیستن در جامعه می‌داند. 

دانشوران در این‌باره می‌گوید: «همه ما در این جامعه زیست میکنیم، نوع تفکر و دیدگاهمان و حتی انتخاب یک موضوع برای نوشتن نمایشنامه را هم آدم‌ها، کتاب‌ها، اجتماع و اطرافیان شکل می‌دهند.»

او با اشاره به حال و هوای فانتزی، کمدی و جنایی نمایش «دوازده سی و شش»، موضوع آن را یک مشکل جنایی در بنیان جامعه داستانی نمایشنامه تعریف می‌کند که باید هر چه سریع‌تر حل شود.

بازتاب حال و هوای زندگی این روزها 

این کارگردان جوان در توضیح بیشتر درباره نمایش «دوازده سی و شش» می‌گوید: «من فکر میکنم که این اثر، در عین ساده بودن از لحاظ پیشبرد داستان، بسیار پیچیده است و حال و هوای این روزهای بسیاری از آدم‌ها را نه فقط در ایران بلکه در سطح این کره خاکی در زیرلایه‌های خودش به تصویر می‌کشد.»

دانشوران ادامه می‌دهد: «سلیقه من به شخصه این است که هر کاری را که میبینم، خارج از سبک و سیاقی که دارد، دغدغه‌مند نیز باشد. من همه تلاشم را کردم تا نمایش «دوازده سی و شش» هم از این قاعده مستثنا نباشد.»

او با بیان این‌که هر هنرمندی آرزو دارد اثری را خلق کند و در معرض نمایش قرار دهد تا از تجربه‌ها و یا نظرات آدم‌های مختلف یاد بگیرد، شرکت در جشنواره هم‌آغاز تئاترشهر را پلی برای رسیدن به این مرحله می‌داند. 

سختی کار در شهرستان‌ها

دانشوران که اصالتش به استان فارس و شهرستان کازرون برمی‌گردد و چند سالی است به تهران آمده، از شرایط کار تئاتر در استان فارس و به خصوص شهر کازرون گلایه دارد و اجرای نمایش در استان‌ها و شهرستان‌ها را به عبور از هفت خوان سختی‌ها تشبیه می‌کند. 

او ادامه می‌دهد: «در حالی که علاقه‌مندان و هنردوستان بسیار زیادی در شهرستان‌ها زندگی‌می‌کنند، اما با نبود امکانات و زیرساخت‌ها، به شدت آسیب می‌بینند و به تبع آن دلگیر می‌شوند و چه بسا عطای کار تئاتر را به لقایش ببخشند.»

این کارگردان با اشاره به هنرمندان سرشناس استان فارس در عرصه تئاتر کشور، می‌گوید گروه او همه تلاشش را خواهد کرد تا کاری قابل قبول و درخور به تماشاگران ارائه بدهد که وقتی اسم استان یا شهرستان برده می‌شود، خاطره خوبی در ذهن مخاطبان نقش ببندد.»

دانشوران درپایان سخنان خود، از کوروش شاهونه که به‌عنوان تهیه‌کننده در این پروژه او را همراهی می‌کند و از گروه همکارانش که در شهرستان کنارش بوده‌اند، تشکر می‌کند.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

در نشست خبری اولین جشنواره «هم‌آغاز» عنوان شد

امروز تئاتر، زیر چرخ‌دنده‌های پلتفرم‌هاست
در نشست خبری اولین جشنواره «هم‌آغاز» عنوان شد

امروز تئاتر، زیر چرخ‌دنده‌های پلتفرم‌هاست

سیدمحمدجواد طاهری، در نشست خبری اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز»، تاکید کرد این رویداد برای هنرمندان 20 تا 40 سال تدارک دیده شده است تا فرصتی برای راه یافتن جوانان به این مجموعه باشد.

|

نظرات کاربران