در حال بارگذاری ...
ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»:

سازمان تئاتر می‌تواند هنرمندان کشور را منسجم کند

ساسان شکوریان که نمایش «شاماران» را از بهبهان به تماشاخانه سنگلج تهران آورده، معتقد است برای ساماندهی فعالیت‌ هنرمندان سراسر کشور، راه‌اندازی سازمان تئاتر ایران، امری ضروری است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «شاماران»، نوشته علیرضا داوری و کار ساسان شکوریان، از 22 فروردین 1403 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است.

شکوریان، هنرمندی بهبهانی است که بر روی کارهای آیینی، سنتی و پژوهشی تمرکز دارد و تازه‌ترین نمایش او هم برآمده از افسانه‌های کهن ایرانی و تمدن کهن ایلام (عیلام) است. 

او درباره «شاماران» می‌گوید: «قصه این نمایش، درباره پیوند افسانه شاهماران و دوران تاریخی کیدین هوتران ایلامی در منطقه تاریخی ارجان در بهبهان است. این افسانه از هندوستان شروع می‌شود و در فرهنگ و سنن غرب ایران خیلی شناخته شده است. یک جام مربوط به ۲۸۰۰ سال قبل در منطقه ارجان پیدا شده است که بسیاری از پژوهشگران معتقدند تاریخ نمایش ایران در این جام است که ما از تصاویر و نقوش آن در صحنه‌های نمایش‌مان استفاده کردیم.»

این کارگردان خوزستانی که در اجرای «شاماران»، از قالب و شیوه نمایش سنتی «سیاه‌بازی» سود جسته است، در این‌باره توضیح می‌دهد: «اهدافی را که از به صحنه آوردن این افسانه دنبال می‌کردیم، در قالب نمایش ایرانی بهتر می‌توانست با مخاطب ارتباط بگیرد و مفهوم را خیلی کامل‌تر برساند و نکته دیگر این‌که تا به حال در قالب نمایش ایرانی کسی به سراغ این افسانه نرفته بود.»

افسانه «شاماران» را در قالب نمایش ایرانی روی صحنه آوردیم، چون بهتر می‌توانست با مخاطب ارتباط بگیرد و مفهوم را خیلی کامل‌تر برساند

شکوریان، نمایشنامه «شاماران» را نتیجه پژوهشی ۶ ماهه می‌داند که حاصلش، یک مقاله، یک نمایشنامه و یک اجرای صحنه‌ای بود که هر سه آنها پارسال در جشنواره آیینی سنتی با استقبال خوبی مواجه شدند و مقاله پژوهشی، جایزه هم دریافت کرد.

او درباره روند نگارش متن «شاماران» و تبدیلش به اجرای صحنه‌ای، می‌گوید: «نمایشنامه را علیرضا داوری نوشته است و در مسیر نگارش با هم درباره کارگردانی هم گفت‌وگو می‌کردیم. بیشترین هدف من در کارگردانی این بود که در نمایش ایرانی به سمت تصویرسازی برویم؛ اتفاقی که کم‌تر در نمایش ایرانی دیده‌ایم. تلاش کردیم به شیوه تئاترهای آسیای شرقی با تصویرسازی قاب‌بندی و قصه را روایت کنیم. مخاطب‌های خاصی که کار را دیدند، معتقدند نوآوری‌هایی که در تصویرسازی‌های این کار هست، کم‌تر در نمایش ایرانی بوده است.»

کارگردان «شاماران» ادامه می‌دهد: «در شروع قصه، «سیاه» مرسوم نمایش‌های ایرانی را نشان می‌دهیم ولی کم کم او را به یک سیاه بومی بهبهانی تبدیل می‌کنیم و هدف‌مان این بود که چهره جدیدی از «سیاه» نشان بدهیم. در کنارش، موسیقی‌ها، ملودی‌ها و آیین‌ها و سنن بهبهانی هم به سیاه کمک می‌کنند تا به نقطه اوج قصه برسد و با یک پایان خوش که عروسی بهبهانی هست، نمایش به پایان می‌رسد.»

امیدوارم سازمان تئاتر تاسیس شود تا همه فعالیت‌های گروه‌های نمایشی در سراسر کشور، ساماندهی شود

شکوریان، تجربه اجرا در پایتخت را متفاوت با تمام شهرهای ایران می‌داند، چراکه به نظرش، تماشاگران تهران حرفه‌ای‌تر هستند. او همچنین به صحنه بردن «شاماران» در تماشاخانه سنگلج را که بسیاری از برزگان تئاتر ایران در آن اجرا کرده‌اند، برای خود و همکارانش بسیار ارجمند می‌خواند.

او در ادامه می‌گوید: «ما با تلاش همه افراد گروه الان اینجا هستیم و حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اعتماد تماشاخانه سنگلج، همراهی مجموعه رسانه‌ای و تبلیغاتی‌مان و یاری محمدطلا مظلومی، نماینده مردم بهبهبان در مجلس شورای اسلامی، کمک کرد که ما بتوانیم در تهران اجرا داشته باشیم. امیدوارم که این حمایت از تئاتر استان‌ها و اجرای کارهای شاخص شهرستانی در تهران ادامه‌دار باشد.»

ساسان شکوریان  با ابراز امیدواری برای تاسیس سازمان تئاتر در کشور می‌گوید وجود چنین تشکیلاتی برای سامان‌دهی بیشتر فعالیت‌های گروه‌های نمایشی در سراسر کشور، ضرورت دارد. او ادامه می‌دهد: «دکتر نظری همواره از استان‌ها حمایت کرده‌اند و فعالیت‌های زیادی برای رونق تئاتر در بیرون از پایتخت انجام شده است، ولی سازمان تئاتر می‌تواند به انسجام بیشتر هنرمندان سراسر کشور کمک کند و بستری مناسب برای حضور گسترده هنرمندان سایر شهرها را در تهران ایجاد کند.»




مطالب مرتبط

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

با حضور جواد انصافی و امیر پارسی

مراسم کهن «خرقه سیاه‌پوشی» در سنگلج برگزار می‌شود
با حضور جواد انصافی و امیر پارسی

مراسم کهن «خرقه سیاه‌پوشی» در سنگلج برگزار می‌شود

سیاه‌باز جوان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، با حضور جواد انصافی و امیر پارسی، از پیشکسوتان و استادان این هنر ایرانی، خرقه سیاه‌پوشی بر تن می‌کند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

نظرات کاربران