در حال بارگذاری ...
گفت وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

فرشته جعفری: ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است، با اشاره به این موضوع که ارادت قلبی‌ای که مردم ایران نسبت به امام هشتم دارند، وصف ناپذیر است، برگزاری جشنواره‌های تئاتر را موجب تحرک و پویایی جامعه تئاتری کشور می‌داند.

نمایش «لکه‌های پاک» به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی فرشته جعفری که در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حضور دارد، اجرا‌های خیابانی خود را از اول تا سوم اردیبهشت در صحن سبزه میدان زنجان انجام داده و از ۱۷ الی ۱۸ اردیبهشت ماه هم در دانشگاه سراسری و مدارس زنجان اجرا خواهد داشت.
به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در زنجان گفت‌وگویی با فرشته جعفری، کارگردان این نمایش انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

ضمن توضیح خلاصه‌ای از فعالیت‌های تئاتری خود بگویید چطور شد که در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی شرکت کردید؟
من از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در حوزه تئاتر در استان زنجان آغاز کردم و به لطف خدا تاکنون در چندین جشنواره استانی، ملی و بین‌المللی حضور داشته‌ام. ارادت قلبی‌ای که مردم ایران نسبت به امام هشتم دارند، وصف ناپذیر است و من هم به دلیل این ارادت خاص و همچنین به دلیل نوع نگاه متفاوت و‌ ایده پردازی خلاقانه نویسنده خوب شهرمان، آرزو بهرامی در ارتباط با شهدای حرم امام رضا (ع) در حادثه بمب‌گذاری سال ۱۳۷۳ بسیار مشتاق و مصمم شدم تا این اتفاق رقم بخورد.

در مورد نمایش «لکه‌های پاک» برای مان بگویید.
نمایش «لکه‌های پاک» با زاویه دید متفاوتی به موضوع بمب‌گذاری حرم امام رضا در سال ۱۳۷۳ می‌پردازد و ما در این نمایش روایتی از زندگی یک زن را که همسر و فرزندش را در این حادثه از دست داده است، شاهد هستیم.

برگزاری غیرمتمرکز سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید و اصولاً به نظر شما در جشنواره‌ها اجرای متمرکز بیشتر به صلاح هنرمندان است یا اجرا‌های غیرمتمرکز؟
این شکل از برگزاری از این جهت که موجب می‌شود تماشای این آثار ارزشمند در نقاط مختلف کشور و نه فقط در استان میزبان، اتفاق بیفتد شیوه تحسین بر‌انگیزی است، اما از جهاتی هم برای کارگردان اثر و هم برای تیم برگزار‌کنندگان سختی‌های بسیاری را به همراه دارد که این مشکلات در شیوه برگزاری متمرکز کمتر است.

تئاتر خیابانی استان زنجان را در مقایسه با سایر استان‌ها چگونه می‌بینید؟
مردم استان زنجان به دلیل رونق اندک این شیوه اجرایی در استان، با نمایش‌های خیابانی نسبتاً بیگانه‌اند و به نظر من باید در این زمینه حتماً تدبیری‌ اندیشید، اما خوشبختانه بازخورد‌های خوب و استقبال تماشاگران زنجانی از نمایش خیابانی مایه‌ امیدواری و مسرت است.

به نظر شما لزوم برگزاری جشنواره‌های مختلف در چیست؟ و آیا به نظر شما بهتر نبود بودجه برگزاری برخی از جشنواره را به حمایت از اجرا‌های عمومی اختصاص داد؟
به نظر من برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه تئاتری کشور می‌شود و هنرمندان نقاط مختلف کشور با شرکت در جشنواره‌ها می‌توانند ضمن تماشای آثار مختلف و رشد سطح کارشان و نیز یادگیری از یکدیگر، با هم تعامل هنری نیز داشته باشند، اما به نظر من تعدد جشنواره‌های بی‌ثمر در کشور با بودجه‌های اندک، انرژی، هزینه، وقت و فکر یک تیم را در تولید یک اثر ارزشمند با خسران مواجه می‌کند.

و حرف آخر...
هنرمندان عرصه نمایش با سختی و مشقت بسیار، یک اثر را تولید و به مرحله اجرا می‌رسانند و انتظار می‌رود که مسئولان استان و کشور با حمایت‌های مادی و معنوی پشت فعالان این عرصه را خالی نکنند. بودجه‌های کلانی در کشور صرف برنامه‌های بی‌ثمر می‌شود که می‌توان این هزینه‌ها را به بدنه تئاتر کشور و به ویژه نمایش شهرستان‌ها تزریق کرد. ‌امیدوارم روزی برسد که دغدغه هنرمندان این حوزه به‌خصوص در زمینه تأمین بودجه برای تولید اثرشان رفع شود.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم

علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت آثار این دوره از جشنواره، به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده‌ و به لحاظ کیفی هم ارتقاء یافته است.

|

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

محمدعلی رادمنش خبر داد

مهلت بارگذاری فیلم آثار در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی تا 18 اسفند تمدید شد
محمدعلی رادمنش خبر داد

مهلت بارگذاری فیلم آثار در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی تا 18 اسفند تمدید شد

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت پانزدهم اسفند، موعد بارگذاری فیلم ۴۰ اثر پذیرفته‌ شده توسط هیئت انتخاب بود که این مهلت فقط تا پایان هجدهم این ماه تمدید شد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است

محمدمهدی اسماعیلی در سفر به زنجان و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر این شهر، از اختصاص بودجه 80 میلیارد تومانی برای ساخت تئاتر شهر زنجان خبر داد و خواستار تکمیل هر چه زودتر این پروژه شد.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

نظرات کاربران