عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی:
رضوی کردن اثر با چند دیالوگ، کار درستی نیست
عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی با تأکید بر اینکه رضوی کردن اثر با صرفا چند دیالوگ کار درستی نیست، گفت سیره و شخصیت امام رضا (ع) بسیار غنی و مملو از مفاهیم فلسفی اخلاقی برای خلق آثار جذاب و کیفی است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، انوش معظمی، بازیگر تلویزیون و عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه ما با توجه به چند مؤلفه و شاخصی که دبیرخانه تعیین کرده بود، آثار را بازبینی کردیم، توضیح داد: «علاوه بر آن برای انتخاب آثار درصدی از تجربه و سلیقه شخصی نیز بهره گرفتیم و درنهایت با همفکری به نتایج کنونی رسیدیم.»
او ادامه داد: «نتایج آراء و نظرات بر اساس شاخصهای تعیینشده بهصورت دادههای آماری توسط رایانه محاسبه و ارزیابی شد و اعداد و ارقام آن بسیار دقیق و سیستمی انجام گرفت.»
بازیگر نقش حرمله در مجموعه تلویزیونی مختارنامه تأکید کرد: «به نظر من شاید چهار کار بود که استانداردهای لازم و کیفی موردنظر محتوای تئاتر رضوی را در برداشت اما در این دوره از جشنواره تصمیم گرفتیم که به لحاظ کمی هم یک نگاه درواقع با عطوفتی داشته باشیم و تعداد نمایش بیشتری به مرحله اجرای عموم برسد.»
او با اشاره به بیان و ارائه نقطه نظراتی به دبیر جشنواره با هدف اجرای هر چه کیفیتر این بخش در دورههای بعد نیز گفت: «همه ما برخی باورهای مذهبی و اعتقادی داریم که نسل به نسل به ما منتقل و حتی توسط بزرگترها نیز برای ما تکرار و با روح و خون ما عجین شده و حتی در ژن ما بهعنوان مسلمان هست؛ لذا علاوه بر این موارد برای تولید اثر رضوی باید نوآوری و دیدگاههای خاصتری را مدنظر قرار داد تا از کلیشهها فاصله بگیریم.»
این بازیگر با تأکید بر اینکه باید مفاهیم جدید فلسفی پیرامون مباحث اعتقادی و مذهبی را در آثار هنری و خصوصاً تئاتر بیاوریم، عنوان کرد: «سیره و شخصیت امام رضا (ع) درواقع بسیار غنی و مملو از مفاهیم فلسفی و اخلاقی است و در این زمینه روایات، پندها، اخلاقیات و داستانهای ارزشمندی داریم که پرداختن به آنها در نمایش باعث جذابیت آثار خواهد شد.»
به گفته او، در صورت پرداختن به چنین مفاهیم ارزشمندی در حوزه رضوی میتوانیم شاهد جذابیت بیشتری در کارها باشیم و وظیفه خود را در جهت تبلیغ فرهنگ امام رضا (ع) و فرهنگ امامت به نحو شایستهتری به انجام برسانیم.
معظمی با تأکید بر اهمیت برگزاری ورکشاپ آموزشی توسط اساتید برای گروههای شرکتکننده نیز افزود: «علاوه بر این در کنار ورکشاپ باید یک اساسنامه تکمیلی تهیه و به گروهها ابلاغ شود که حتماً با توجه به بندها و مفاد آن به تولید آثار اقدام کنند و در قالب یک چارچوب از تخصص و هنر خودشان نیز بهره بگیرند.»
او همچنین با اشاره به اینکه برخی آثار در سایر جشنوارهها با عناوین دیگر شرکت کردهاند و تنها با چند دیالوگ یا دکور همان کار را برای رضوی ارسال میکنند، از این حرکت بهعنوان کاری نادرست یاد کرد و گفت: «حضور اثری که قبلاً در جای دیگری با هدف دیگری اجرا شده و با یک رنگ و مسلک جدید بخواهد ذهن را به سمت مفاهیم رضوی هدایت کند، درست نیست و گروهها باید بدانند که گروه دبیرخانه و داوران انتخاب به این موارد اشراف کامل داشته و متوجه این موارد نیز هستند اما گاهی با اغماض و گذشت کارها را میپذیرند که شاید همین حضور باعث شود در سالهای آینده گروه سعی در ارائه نمایش قویتر و خاصتری برای رضوی کند.»
معظمی با بیان اینکه بازیگر محور اصلی تولید اثر نمایشی است، نیز توضیح داد: «برای تولید اثر در حیطه رضوی برای انتخاب بازیگر باید سختگیری بیشتری انجام شود، چراکه رفتن به سراغ بازیگران مبتدی، کیفیت اثر را کاهش میدهد، درحالیکه برای خلق اثر در حوزه ارزشمندی چون رضوی باید بهترین و قویترین بازیگران را به کار گرفت نه اینکه بازیگرانی بیایند که الفبای بازیگری را هم آنگونه که باید، نیاموختهاند!»
به گفته معظمی بهجای توجه به آمار کمی میتوان کیفیت را موردتوجه بیشتری قرار داد، چراکه نگاه کمی داشتن به این حوزه تا حد بسیاری کیفیت را کم میکند و لذا با تأکید بر اهمیت موضوع میتوان گروهها را به انتخاب نمایشنامه و بازیگران قوی و محتوایی هدفمند سوق داد.