مهدی حبیبی، نویسنده و کارگردان نمایش «یک اتفاق ساده»:
اثری موفق است که با تأسی به قرآن و روایات، موضوعات روز جامعه را بازگو کند
مهدی حبیبی، نویسنده و کارگردان نمایش «یک اتفاق ساده» عمومیت دادن اجرای نمایشهای رضوی را از نقاط قوت این دوره دانست و گفت هنر و اثری موفق است که با تأسی به قرآن و روایات، موضوعات روز جامعه را بازگو کند.
به گزارش ایران تئاتر، مهدی حبیبی، نویسنده و کارگردان نمایش «یک اتفاق ساده» حاضر در چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است.
مهدی حبیبی با اشاره به سابقه حضورش در جشنواره رضوی به میزبانی بندرعباس گفت: «بسیار خوشحالم که امسال توانستم بهواسطه تولید اثر رضوی در این جشنواره ارادت خودم را به ساحت مقدس امام رضا (ع) ابراز کنم.»
او گفت: «نمایش «یک اتفاق ساده» درواقع نمایشی دووجهی است که از طرفی موضوع جوانی جمعیت و تکفرزندی را مدنظر قرار داده و از سوی دیگر به زائران امام رضا (ع) میپردازد؛ زائرانی که تاکنون توفیق زیارت حضوری این بارگاه را نداشتهاند.»
به گفته حبیبی، داستان این نمایش مربوط به پسربچه هشتسالهای است که به دلیل تکفرزندی و مشغله زیاد والدینش احساس تنهایی میکند و به هر دری میزند تا از این تنهایی بیرون بیاید و درنهایت با همان پاکی روح کودکانهاش، به امام رضا (ع) متوسل میشود و زائری او برایش سرمایه بزرگی میشود.
او بابیان اینکه یکی از دغدغههای من این بود که اثری تولید کنم که کلیشهای نباشد، گفت: «وقتی موضوع به امام رضا (ع) مربوط میشود اکثر ذهنها به سمت پنجره فولاد و ضامن آهو بودن و شفا دادن آقا میرود، درحالیکه سیره رضوی و شخصیت این امام به حدی گسترده است که پرداختن به آن باعث نوآوری در آثار این حوزه میشود.»
این نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر ادامه داد: «من برای خلق این نمایشنامه ابتدا احادیث بسیاری از امام رضا (ع) را بررسی کردم و توجه ایشان به احترام به والدین و رفتار نیک با آنها را ملاحظه کردم؛ موضوعی که در دنیای ماشینی و مکانیکی امروز تا حد زیادی کمرنگ شده است؛ پس باید در قالب نمایش و هنر تئاتر این ارزشها را برای نسل جدید یادآوری و بازخوانی کرد.»
او ادامه داد: «کارگردان و نویسندهای موفق است که بتواند با تأسی به قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) مواردی را که نیاز روز جامعه است، احصا کرده و با زبان هنر به آن بپردازد.»
حبیبی، هنر واقعی را معطوف به کسانی دانست که میتوانند از داستانهای ناگفته، دغدغههای امروزی را با خلاقیتی زیبا به تصویر بکشانند و در اجرای آن نوآوری داشته باشند.
او با تأکید بر اهمیت دوری از کلیشهها در خلق آثار رضوی نیز گفت: «در نمایش من هم رخداد خاصی مدنظر نیست که تصور شود بهواسطه امام رضا (ع) قرار است این کودک صاحب خواهر و برادر شود یا اتفاق مهم دیگری بیفتد بلکه یک خواست کودکانه به تحقق میرسد که شاید از دید ما اتفاق سادهای است، اما تمام رویای یک کودک در آن تنیده شده و زیبایی داستان در همین سادگی است.»
این نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر در بخش دیگری از سخنانش به تغییر رویکرد جشنواره به سمت اجرای عموم آثار اشاره کرد و گفت: «جشنواره رضوی طی چندین سال برگزاری کیفیت بسیار خوبی داشته و امسال یک نوآوری در مورد اجراهای عموم را اتخاذ کرد که به نظرم تغییر خوبی خواهد بود.»
او ادامه داد: «اینکه اجراهای متمرکز طی چند روز محدود در یک شهر به اجراهای با تعداد بالاتر در اقصی نقاط کشور تغییر کند اتفاق خوبی است؛ چون بهجای اینکه گروهها صرفاً برای سایر گروههای نمایشی و عوامل جشنواره به اجرا بروند، برای مخاطب اصلی آثار که مردم هستند، به اجرا میروند.»
حبیبی عمومیت دادن اجرای نمایشهای رضوی را از نقاط قوت این دوره از جشنواره دانست و گفت: «جشنواره امام رضا (ع) ظرفیت این را دارد که حتی بهصورت بینالمللی برگزار شود.»
او ادامه داد: «بعد از گذشت سالیان دراز از برگزاری جشنواره رضوی، این رویداد، آزمونوخطاهایش را پس داده و میتواند با حضور چندین گروه خارجی وارد عرصه بینالمللی شود.»
این کارگردان و نویسنده عرصه تئاتر در پایان سخنانش گفت: «با گرایش به سمت بینالمللی شدن و آثار جهانی، سطح کارهای داخلی نیز به تبع این رویکرد، کیفیتر خواهد شد و فرصت قیاس با دیگر گروههای فراملی نیز برای هنرمندان بیشازپیش فراهم میشود.»