در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با پندار اکبری کارگردان نمایش «درخونگاه» در جشنواره آئینی سنتی

آموزش و کشف استعدادهای جوان نیاز اصلی نمایش‌های ایرانی

پندار اکبری کارگردان نمایش «درخونگاه» معتقد است؛ آموزش به نسل جوان و کشف استعدادهای تازه مهم‌ترین نیاز نمایش‌های ایرانی در حال حاضر است.

پندار اکبری بازیگری که بواسطه حضورش در سریال‌های تلویزیونی به چهره‌ای شناخته شده برای بسیاری از مردم تبدیل شده، نخستین حضورش در جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی را با کارگردانی نمایشی با عنوان «درخونگاه» تجربه کرد. نمایشنامه‌‌ای که به قلم عبدالرضا اکبری که در بخش تولیدات تازه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی در تماشاخانه سنگلج اجرا شد.

او که در این نمایش علاوه بر کارگردانی بعنوان بازیگر نیز ایفای نقش می‌کند درباره علت انتخاب این نمایشنامه برای اجرا، با بیان اینکه این متن را پدرم (عبدالرضا اکبری) حدود ده سال پیش نوشته به ایران تئاتر گفت: از همان زمان که پدرم این متن را می‌نوشت پون در جریان روند نگارش آن بودم بسیار دوسن داشتم که بتوانم روزی این متن را کار کنم، چراکه فضای متن به شکلی است که برای من تصاویر فراوانی از دوران کودکی را که در محله‌های قدیمی در خانه مادربزرگ و پدربزرگم بودم را تداعی می‌کند. در واقع یک حس نوستالژیک نسبت به متن داشتم اما تاکنون فرصت اجرای آن پیش نیامده بود.

اکبری ادامه داد: اما علاوه بر این نکته باید بگویم که در این متن که فضای طنزی نیز چاشنی آن است مسائلی تحت لوای قصه مطرح می‌شود که واقعا می‌توان آنها را در ارتباطات اجتماعی امروز نیز به وضوح دید. آن هم کمرنگ شدن رفاقت‌‌ها، مرام‌ها و معرفت‌ها است. بعبارتی دیگر «درخونگاه» نگاهی دارد به مردم قدیمی تهران خلق و خو، خصلت‌ها، مرام و مسلک‌شان و معرف آنها را که این روزها رنگ باخته و به از پشت خنجر زدن تبدیل شده، نشان می‌دهد.

کارگردان نمایش «درخونگاه» درباره خط داستانی این نمایش نیز بیان  کرد: خط داستانی کار روایت زندگی  دو رفیق به نام‌های کاکا آکل و داش رستم است. در واقع یک جور شوخی با قصه «داش آکل» است و  نگاهی پارودی به این قصه دارد. این دو رفیق در یک بزنگاه عشقی هر دو عاشق مرجان دختر آق صمد می‌شوند و همین مسئله تمام رفاقت آنها را به دشمنی بدل می‌کند. و از آن پس این دو دوست برای رسیدن به مرجان تمام دوستی‌ها و مرام و معرفت‌ها را کنار می‌گذارند و در همین راستا اتفاقات رخ می‌دهد. بعبارتی شاید مضمون کار کمی جدی به نظر برسد ولی با ظرافت طنز شده و این قصه‌ها به زبان شوخی برای تماشاگر گفته می‌شود.

اکبری در ادامه درباره شیوه اجرایی این اثر نیز توضیح داد: شیوه اجرایی ما به همان شکل مرسوم نمایش‌های ایرانی به ویژه تخت خوضی و سیاه بازی است. یعنی چاچوب‌های کار از جمله؛ موسیقی، فرم بازی و شخصیت‌پردازی و... را از نمایش‌های ایرانی گرفتیم.

او اضافه کرد: البته در کارگردانی این نمایش پدرم با توجه به اینکه هم بر متن تسلط و داشت و هم در این زمنیه اجرا احاطه کامل داشت به من بسیار کمک کرد. چون من خودم هنوز در این زمینه زیاد با تجربه نیستم و نیازمند بودم تا از تجربیات فردی مثل پدرم استفاده کنم. و انصافا پدرم نیز در لحظه لحظه کار همراهم بودند و با چیزی برایم کم نگذاشت.

پندار اکبری که در این نمایش بازی نیز می‌کند درباره نقش خودش هم گفت: در این نمایش نقش کاکا آکل را که کاراکتر طنزی دارد و جاهل است، بازی می‌کنم. البته تیپ و ظاهر شخصیت این پرسوناژ کاملا با فیزیک من متفاوت است و سنش نیز از من بیشتر است.

این بازیگر و کارگردان جوان تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت حمایت از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی و برگزاری هرچه گسترده تر این جشنواره، اظهار داشت: امیدوارم مسئولان به این جشنواره همانند سایر جشنواره‌ها که بهاء زیادی به آنها می‌دهند، هم از نظر بودجه و هم از نظر امکانات بهاء بیشتری بدهند. البته من در این مدت واقعا شاهد زحمات آقای فتحعلی‌بیگی، آقای حاجیان و سایر دوستان در جشنواره بودم ولی به نظرم این حمایت باید از سطح بالاتری اتفاق بیافتد.

اکبری همچین خاطر نشان کرد: به نظرم مسئله آموزش یکی از مهم‌ترین نیازهای نمایش‌های سنتی است. و باید راهکاری را در پیش گرفت که نسل جوان و استعدادهای تازه در این عرصه کشف بشوند. چراکه در این سال‌ها نسل جوان از نمایشهای آیینی و سنتی فاصله گرفته‌اند و تعداد هنرمندانی که در این حوزه فعال هستند زیاد نیست. بعنوان نمونه در حال حاضر به جز چند نفر سیاه‌باز که در اکثر کارها بازی می‌کنند ما بازیگرانی که در این عرصه فعال باشند کم داریم. و باید توجه داشت که این چند نفر برای همیشه نمی‌توانند بار تمام کارها را بردوش بکشند. به همین خاطر مسئله آموزش و در مرحله بعد ضمن اینکه فکر می‌کنم اگر شرایط به گونه‌ای باشد که کارگردان‌های شناخته شده و بازیگران مطرح در این جشنواره بیشتر حضور داشته باشند قطعا استقبال هم از این آثار بیش از این خواهد بود.

گفتنی است، در نمایش «درخونگاه» بازیگرانی همچون؛ چون غلام بابوته، پندار اکبری، حمیدرضا مرادی، فریبا دستوار، رامین مسیبی، داوود سلیمانی، عرفان اکبری، فریبا قهرمانی، امیررضا دلیری، بابک دیندار، صبا دلداده و آرسام یار احمدی ایفای نقش می‌کنند.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی روز 15 شهریورماه به کار خود پایان می‌دهد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران